SKLONIT SE A CÍTIT: jóga pro matky

Schopnost přijímání, klidu, soucitu, pokory. Těmito pocity jsem žila celý měsíc, znamenaly pro mě i pro E velkou změnu. Je to obrat o 180° oproti předchozímu článku na téma mužské energie a síly jógových pozic, které mají moc podpořit nás ve schopnosti vydržet, nabrat sílu a vypustit emoce. Jak v sobě tedy najít „měkké“ kvality na jógové podložce a jak je pak dostat z jógové podložky k dítěti?

Proč “měkké” kvality?

Mateřství je o lásce. Kdo by o tom pochyboval? I já jsem E milovala už od doby, kdy ve mně rostla, a stále ji miluji. Ale jsou různé způsoby jak lásku projevovat. Ze své rodiny jsem se naučila, že láska se projevuje především péčí. A tak jsem o E horečnatě pečovala. Jenže péče jako by nestačila – E si různými způsoby stále stěžovala a já stále vymýšlela strategie, jak se s ní domluvit, abychom byly obě spokojené.

Od narození miminka zažívá žena-matka se svým dítětem situace, které testují její schopnost cítit pro druhé. Každý den se u sebe i u svých klientek setkávám s tím, že napjaté situace s dítětem, jako jsou například pláč nebo vzdor, mohou v matce vyvolávat nervozitu, zoufalství, hněv, nejistotu a spoustu dalších nechtěných emocí. Matka řeší jak to s dítětem vykoumat, aby to lépe klapalo. Cesta k harmonii však často vede úplně jinudy. Nechat situaci plynout, věřit svému dítěti, poddat se, méně řešit, více cítit a dovolit cítit i svému dítěti. Neznamená to rezignovat. Spíš je to využití jiných kvalit ke komunikaci, k zvládnutí situace. Z mužské jasně zaměřené aktivity přejít v ženskou měkkou laskavou objímající energii.

Jóga říká poklonit se

Měkké kvality a klid lze dobře probudit a podpořit cviky, které stimulují parasympatický nervový systém. Třeba takové předklonové pozice. Dochází v nich k téměř okamžitému zklidnění. Čím déle v pozici setrvávám, přijímám, odevzdávám se, zhluboka dýchám a jen jsem, tím hlouběji se dostávám ke svému vnitřnímu klidu. K bytí, které s ničím nebojuje a nic nikam netlačí. Když cítím, že potřebuji pohyb, přidám jemné pohupování nebo kroužení – jen jako bych chtěla kolíbat sama sebe.

Kontakt se zemí, sklonit hlavu, dýchat a být. Měkkce v sobě probouzet mateřské kvality jógou pro matky.

Dejte sobě tu lásku, kterou chcete dát svému dítěti. Kromě toho, že se občas kolíbám, jsem si zvykla do praxe zařadit meditaci na oblast srdce. Prostě jen zkouším cítit víc své srdce, kdykoli si na to vzpomenu. Při meditaci mně pomáhá si na hruď položit dlaně, abych tuto oblast lépe cítila. A pak se začnou objevovat pocity. Jestli to budete zkoušet, buďte k sobě upřímné, zkuste se do sebe ponořit a své pocity vítejte a buďte s nimi, ať už jsou jakékoli. Někdy, když mám zvlášť chuť pracovat na své schopnosti lásky, celý proces zakončím představou něčeho, co mě dříve rozčílilo, a prožiji to znovu – tentokrát se soucitem.

Pokud vás nějaká má praxe zaujala, vyzkoušejte ji. A pokud už teď víte, že vám něco z toho nesedí, vyzkoušejte aspoň to ostatní. To „něco“ možná přijde později, nebo třeba ne. Není to problém. Jóga pracuje na mnoha úrovních (osmidílná stezka jógy) a každému je bližší jiný přístup. Práce s tělem, s dechem a s meditací jsou jen některé z možných cest. Důležitá je hlavně aplikace do života. Přenos z jógové podložky do vztahu s dítětem nebo s kýmkoli jiným.

Z jógové podložky k dítěti

Mně se praxe přijímání a soucitu osvědčila. Napjaté situace téměř vymizely, protože kde je měkkost nemůže být přepjetí. Nervozita z toho, že nevím jak situaci vyřešit, odezněla tím, že ten moment prožiju očima E – jsem s ní, raději než abych se snažila situaci ovládnout.

Mimochodem, předklon – sklonění se k dítěti – je dobrý startovací bod pro komunikaci. Navazovat kontakt na úrovni toho, s kým chcete komunikovat je základem toho, abyste si vzájemně rozuměli.

Na závěr malý poznatek. Pokud v sobě už teď máte hodně měkkosti a soucitu, bude pro vás téměř určitě vhodnější praxe „mužské“ jógy, která vás více nabije a dodá vám sílu. Pokud naopak kypíte emocemi a aktivitou, je tento článek přesně pro vás.

Certifikovaná lektorka jógy se specializací na těhotenskou a poporodní jógu. Máma a mama-blogerka.
Příspěvek vytvořen 15

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
RSS
Follow by Email
Facebook