Jóga před porodem ve 3 krocích: SEBEPOZNÁNÍ

Každá si v sobě neseme nějaké téma nebo témata, která utvářejí náš život. Mé ústřední téma je potřeba kontroly. Neznamená to, že jsem nějaký control freak, spíš potřebuji mít pocit, že v kteroukoli chvíli můžu určit, co se se mnou bude dít nebo jak budu žít. Zkráceně – můj život je moje volba. Jenže ono to tak úplně nefunguje. Témata, která předurčují náš život, jsou spíše takové naše záseky (jako ten můj s touhou po kontrole) – nefunkční modely, podle kterých žijeme. Lze je ale pojmout jako příležitosti k seberozvoji. 

Když jsem psala o porodu, zmínila jsem, že je to okamžik pravdy, ve kterém se právě tyto „záseky“ projeví. Porod je moment sebeodhalení a s trochou sebereflexe i sebepoznání. Toto „vyjevení“ jsem zažila i já. Dobré bylo, že jsem tak trochu tušila, že právě toto přijde. Znám se, a tak jsem se připravila (jak typické pro někoho, kdo chce svůj život ovládat!). Během těhotenství jsem se pokusila dát si trochu pohov. Spíše věci přijímat než s nimi bojovat. Pro mě opravdu neuvěřitelný problém, který vydal na několik téměř filosofických pojednání v mém deníku. Nelze říct, že bych se za tu dobu změnila v zenového mistra, ale určitý pokrok nastal.  Co se týče porodu, věděla jsem, co očekávat a jak se zachovat – jak si pomoci, až na mě zase nějaká potřeba kontroly přijde. Ať už je vám mé téma kontroly blízké nebo ne, fakt je, že věnovat se sebepoznání (odhalení modelů, podle kterých žijeme) už před porodem, vám může porod usnadnit.

Sebepoznání je i součástí jogínského „desatera“. Nemusí nás zrovna vést ke superschopnostem (sidhis), ale hodí se v každodenním životě i v těhotenství a při porodu. Při cvičení jógových pozic vždy něco cítíme a nějak zacházíme samy se sebou. Jóga nás vede k tomu, abychom to nebraly jako samozřejmost. Abychom se nad tím zastavily, prožily to a možná i pochopily. To nás pouští hlouběji k sobě samým.

5 bodů sebepoznání v těhotenství

  • Vliv osobnosti na porod: V rámci přípravy k porodu nám poznání sebe umožní připravit se na to, co nás při porodu může čekat na fyzické i psychické rovině. Při cvičení jógy zjistíme, jaké jsou naše hranice, jak je na tom naše trpělivost, jak reagujeme na fyzicky nepříjemné situace a jak si s nimi dokážeme poradit.
  • Strach z porodu: Čeho se obáváme? Odkud strach pochází? Co pro sebe můžeme udělat, abychom strach ztratily?

Ale také:

  • Sebeláska: Měnící se tělo v těhotenství potřebuje pozornost a přijetí. Pro některé sebeláska není problém. Jiné ženy změny, které s těhotenstvím přicházejí, nedokážou přijmout. Cvičení jógy s pozorností vůči sobě nás učí, že vše přichází a odchází. Tento způsob myšlení nám dovoluje mít v sobě určitou lehkost a přijmout se takové, jaké v daný moment jsme.
  • Rovnováha: Rostoucí břicho mění těžiště těla, může se pak snadno stát, že začnete ztrácet rovnováhu. Fyzická rovina koresponduje s  rovinou psychickou (tak to vnímám já, tak to učí jóga i psychosomatika).
  • Neubližování: Procítění sebe sama pomůže ženě se naladit na vznikající miminko. Vytvořit si dobrý, pečující, něžný vztah už před tím, než se dítě narodí. Dělat to, co dělá, s ohledem na své dítě – neubližovat sobě ani jemu.

Poznání je prvním krokem ke změně. Dlouhodobá jógová příprava na porod umožní posun k harmoničtějšímu vnímání sebe sama, schopnosti vnímat pouze sebe i v přítomnosti dalších osob, přesnějšímu a rychlejšímu určení svých potřeb, k respektu sám k sobě, k trpělivosti a sebedůvěře.

Certifikovaná lektorka jógy se specializací na těhotenskou a poporodní jógu. Máma a mama-blogerka.
Příspěvek vytvořen 16

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
RSS
Follow by Email
Facebook