SILNÝ A FUNKČNÍ STŘED TĚLA: Jak vybudovat změnu v pohybu i v myšlení?

Aktivace středu těla je téma pro těhotné, po porodu i v běžném průběhu života u žen i u mužů. Aktivace znamená správné a vyvážené zapojení svalů, které střed těla tvoří. Funkční střed těla je člověku oporou a zdrojem dynamiky. Jako malé děti jsme střed měli funkční a správně aktivní všichni, v průběhu života jsme jej však mnozí ztratili.

Co víme od dětí

Malé dítě od narození pracuje na tom, aby funkčně správně aktivovaný střed těla vybudovalo. Nejprve leží na zádech a třepe nohama i rukama. Jeho pohyby jsou nekoordinované a každou chvíli se úplně rozhodí. Boj probíhá i na břiše. Výzva je správně stabilizovat střed těla tak, aby dítě mělo oporu k zvednutí hlavy a hrudníku. Za chvíli to však začne dobře zvládat a samo se otáčí na břicho. Efektivně se otáčet je taky makačka a čím zpevněnější střed těla je, tím snadněji se lze otočit. Pak přichází další výzvy – odpoutat své tělo od země (nadzvednout střed) v lezení a napřímit se (změnit orientaci vůči gravitaci) v sedu, v kleku, ve stoji. V závěru přichází schopnost neustále balancovat (hrou svalů vyrovnávat pohyb ve vertikální ose) a chodit. Pak přijde sezení ve škole a v práci, které tuto pečlivě vybudovanou souhru jednostranně přetěžuje a funkčnost aktivního středu se pomalu začne rozpadat.

Funkční střed těla je potřeba pro
  • stabilitu a udržení rovnováhy
  • správné držení těla
  • správné provedení pohybů, které vás nebude bolet
  • jako prevence chronických bolestí zad, krční páteře, ale také kyčlí, kolenou a ramen
  • lepší sexuální život a snadnější početí
  • rychlejší porod
  • dobrou rekonvalescenci po porodu
Střed těla tvoří hluboký stabilizační systém, do kterého patří svaly pánevního dna, příčný břišní sval, krátké svaly v nejhlubší vrstvě podél páteře (musculi multifidi) a bránice. (Zdroj obrázku fityou.cz)
Jak získat zpět, co jsme ztratili?

Pokud chceme v dospělosti opět vybudovat funkční střed těla, je nejjednodušší cestou opakování pohybových vzorců, kterými jsme si prošli právě jako malé děti. Ve stejné posloupnosti, se stejnou trpělivostí. Mnohé jógové pozice z těchto primárních dětských pohybů vycházejí. Stačí jen vybrat správnou sekvenci tak, aby sledovala logiku rozvoje středu těla. To znamená začít v lehu na zádech, pokračovat zkruty, polohou na břiše, polohou na všech čtyřech a následně vertikálními polohami.

 Je důležité každé fázi dát dostatek času. Nespěchat a polohy na zádech cvičit klidně i tři měsíce denně. Tak jako malé dítě. Trpělivost se mnohokrát vrátí v následných fázích. Ostatní polohy půjdou cvičit lehčeji, pokud bude úplný základ správně a pevně vybudován.  

Změny, které příjdou

Změnu poznáte. To, že se střed těla stává správně funkční, se odrazí na fyzických pocitech i na psychice a v duchovní rovině. Střed těla lze totiž vnímat jako kotvu celé osy těla. S funkčním středem získáte zdravé sebevědomí a sebedůvěru. Schopnost pohybu a akce. Schopnost rychle a efektivně reagovat na různé situace. Schopnost udělat změnu nebo se naopak v něčem upevnit bez rigidity.

Paralelně k logice postupného stavění poloh, kdy až po správně aktivovaném středu a schopnosti se správně postavit můžeme navazovat předklonovými, záklonovými, úklonovými nebo invertními pozicemi, přichází i psychická schopnost se v případě potřeby sklonit, otevřít, zavřít, odklonit nebo zcela obrátit. Přichází možnost fyzické i psychické flexibility. Bezpečně ohební můžeme být pouze tehdy, když máme při ohýbání svůj pevný bod opory, který nás nenechá spadnout nebo se zlomit.

Je zde také rovina jógové energetiky. Střed těla je oblast prvních tří čaker. Ty odpovídají základním kamenům Maslowovy pyramidy potřeb. Platí zde teorie, že pouze pokud jsou tyto nejnižší potřeby uspokojeny, mohou nastoupit ty vyšší. A tak, pokud máme zdravý a funkční střed těla, může energie v této oblasti proudit, jsme schopni určovat své potřeby a naplňovat je. Z tohoto stabilního středu pak můžeme sáhnout výš a dál, prozkoumat to další, nepoznané. Rozvíjet se, růst.

Co dál?

Jak na to? Připravila jsem pro vás miniseriál s ukázkou pozic, které sledují logiku rozvoje středu těla. Důležité je pozice správně vystavět, proto se na tento aspekt v textu zaměřím. Vezmeme to od lehu na zádech, přes polohu na břiše po polohu na všech čtyřech. Pozice jsou velmi vhodné i po porodu. V těhotenství jsou některé z nich výborné a jiné absolutně ne, ale nebojte, u každé pozice to jasně uvedu. Těším se tedy na další článek a na první pozici.

Certifikovaná lektorka jógy se specializací na těhotenskou a poporodní jógu. Máma a mama-blogerka.
Příspěvek vytvořen 15

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
RSS
Follow by Email
Facebook