Meditace nás vnitřně připravuje na porod

Z porodnice k psychoterapeutovi. Nebo naopak?

Během porodu jsem pochopila, že porod je okamžik pravdy. Platí to i pro případ, že porod je řízený především personálem porodnice a ne vámi – i tak je to zpráva o tom, jak fungujete ve světě. Jak moc na vás má vliv vaše okolí, jak moc věříte sama sobě. Aby vás tato pravda moc nepřekvapila a nebyla pro vás bolestivá, chtějte poznat sebe samu (raději než příběhy druhých) už před tím, než porod nastane.

Odnést si z porodnice porodní trauma nikdo nechce, a přesto je to časté (vygooglete si to). Různé zmínky o tom, co nehezkého lze během porodu zažít, straší už předem prvorodičky a vytváří jim různé problémy v hlavě ještě před tím, než vůbec dorazí na porodní sál. Sama jsem si ověřila, jak tyto bloky mohou být silné. Při pohledu na to, co zažívá jiná žena během porodu, se můj vlastní porod na čas zastavil. Prostě jsem se v tu chvíli začala bát, že mě tohle čeká a že to nezvládnu. Vědět, jak někdo jiný rodil, nastávajícím maminkám většinou moc nepomůže. Možná právě naopak. Jak tedy odhodit společensky generovaný strach? Jak k porodu přistoupit a kde čerpat, aby porod byl jen o vás? A co s tím má co dělat jóga?

Óm, na okamžik pravdy jsem připravena

Během porodu nevědomí namixuje koktejl minulosti se současností a spojí osobní rovinu se společenskou. Tento vliv psychiky na průběh porodu je zásadní a jsou tři kroky jak se na něj připravit. Otevřít se sobě samé, přijmout poznání, které z toho vyplyne, a pokusit se ho nějakým rozvíjejícím způsobem zpracovat do svého života. Stejné tři kroky pomohou i po případných traumatických zážitcích z porodu. Abychom si touto „terapií“ prošly už před porodem, není nutné hned běžet k psychoterapeutovi. Stačí se „ponořit sám do sebe“ a upřímně si přiznat, co tam je. Ale přiznat si něco tak osobního a možná i zraňujícího je to nejtěžší. Výborným pomocníkem může být jóga.

Jóga před porodem ve 3 krocích:
  • Výborným trenažérem poznání je cvičení jógových pozic. Vždy v nich něco cítíme, ale přiznat si, co cítíme – nebýt jako ostatní, nebýt „nad věcí“, to je základ poznání a také základ opravdového (nejen gymnastického) cvičení jógy.
  • Co se týče přijetí, je skvělým pomocníkem relaxace. Ať už se jedná o vědomou relaxaci kdykoli během dne, nebo jógovou relaxaci – třeba i tu krátkou (v některých jógových školách „povinnou“) po odcvičení jedné pozice. Je to moment, kdy můžeme „přikývnout“ tomu, co se stalo (tomu, co jsme poznaly). Můžeme se naučit nechat to běžet, plynout, jít vlastní cestou.
  • Poslední fází je „ukotvení“ v další praxi. S tím, co jsme zažily, můžeme naložit tak, jak právě potřebujeme – můžeme to nechat být, jak to je, nebo na tom můžeme chtít pracovat, začít se vylaďovat, a pro příště třeba zkusit něco změnit.

To, co jóga nabízí v rámci přípravy na porod, je jako vztah mikrokosmos – makrokosmos. Při porodu zažijeme něco jiného, ale principy jsou podobné.

Meditace nás vnitřně připravuje na porod
Meditace je dalším nástrojem, který nás vnitřně připravuje na porod.
Certifikovaná lektorka jógy se specializací na těhotenskou a poporodní jógu. Máma a mama-blogerka.
Příspěvek vytvořen 15

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
RSS
Follow by Email
Facebook